NZa biedt zorgverleners kaart ter ondersteuning patiëntcommunicatie

  • door

De zorg wordt weer opgestart. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft een handige informatiekaart ontwikkeld die richting geeft bij de communicatie met de patiënt.

Hoe laat ik mijn patiënten weten dat zij weer bij ons terecht kunnen en wat zij kunnen verwachten? Het is belangrijk om hier goed met patiënten over te communiceren.

Informeer de patiënt zo mogelijk over wat hij of zij kan verwachten van u en wat u verwacht van de patiënt. Wees duidelijk over wat wel en niet kan en pas bij veranderingen de communicatie hierop aan.

Er is behoefte aan helderheid over wat de patiënt in welke situatie kan doen. Bied daarom handelingsperspectief, stelt u zich voor welke situaties zich vaak voordoen in uw praktijk en zorg voor beschikbaarheid en verspreiding van informatie die daarop aansluit.

Communiceer over de veiligheid. Het is belangrijk om patiënten te informeren over de maatregelen die u heeft getroffen om de zorg veilig te kunnen uitvoeren. Leg bijvoorbeeld uit waarom u geen tijdschriften meer in de wachtkamer heeft liggen, of waarom u extra bescherming als een faceshield draagt.

Ga empathisch om met angstige patiënten. Mensen kunnen bang zijn om besmet te raken met het coronavirus in uw praktijk.

Maak het voor de patiënt gemakkelijk om met u contact te leggen. Zorg naast de basisinformatie ook voor een goed gesprek met de patiënt. In verbinding blijven met elkaar zorgt voor een goede behandelrelatie.

Zorg dat de informatie makkelijk gevonden kan worden, benader uw patiënten bijvoorbeeld per email of plaats relevante informatie op uw website.

Sluit u aan bij landelijke en regionale lijnen om ook intercollegiaal met elkaar in overleg te gaan. Uw beroepsorganisatie kan u hierbij helpen, meldt u aan voor onze nieuwsbrief om de laatste ontwikkelingen te volgen.